Depresja u dzieci i młodzieży
Obniżenie nastroju do dwóch tygodni mieści się w normie. Powyżej – należy rozważyć zaburzenie.
ICD -10 (International Classification of Diseases, wydanie 10) kryteria diagnostyczne zaburzeń depresyjnych dla dorosłych:
A. Co najmniej dwa tygodnie najmniej 2 z trzech poniższych objawów:
- obniżenie nastroju,
- utrata zainteresowań i brak zdolności do cieszenia się (anhedonia)
- mniejsza energia lub wytrzymałość na zmęczenie,
B. oraz 2 lub więcej objawów takich jak:
- trudności w skupieniu uwagi,
- obniżenie samooceny,
- odczuwanie winy, czucie się bezwartościowym,
- pesymistyczne postrzeganie przyszłych wydarzeń,
- myśli bądź zachowania suicydalne lub zachowania autoagresywne,
- problemy ze snem,
- zmniejszenie apetytu.
Specyfika zaburzeń depresyjnych u dzieci:
Epidemiologia : 27-54% nastolatków, 20% młodszych dzieci.
U dzieci i młodzieży inny obraz kliniczny kryterium A, kryterium B zasadniczo bez większych zmian:
- Pobudzenie!
- Drażliwość, agresja
- Zaburzenia poznawcze à kłopoty z nauką, nie wywiązywanie się z obowiązków
- Ucieczki, wagary
- Używanie substancji, palenie
- Samookaleczenie się (agresja kierowana na siebie – ważny wskaźnik ryzyka samobójstwa)
„Maski” depresji dziecięcej:
- Somatyzacje
- Wesołkowatość
- Fobie
- Zaburzenia odżywiania (także „niejadki”)
- Zachowania niszczycielskie, prowokacyjne
- Poczucie nudy
- Dzieci w depresji raczej krytykują innych niż siebie, raczej obwiniają świat niż siebie. Dominuje negatywny obraz świata („naburmuszone” na innych
- ryzyko próby samobójczej u dzieci istnieje, szczególnie u dzieci impulsywnych.
Czynniki ryzyka zachowań samobójczych u dzieci:
CZYNNIKI PIERWSZORZĘDOWE
- zaburzenia psychiczne (depresja, ale też inne, np. nierozpoznane ADHD, dysleksja rozwojowa)
- wcześniejsze próby samobójcze
- samobójstwa / próby samobójcze w rodzinie
- depresyjność rodziców / uzależnienia w rodzinie
- emocjonalna chwiejność samouszkodzenia
- Obciążenie sytuacyjne (trudności szkolne, śmierć bliskiej osoby, strata ukochanego pieska, rozstanie rodziców, przemoc w rodzinie, przeprowadzka, zawód miłosny)
CZYNNIKI DRUGORZĘDOWE
- negatywne wydarzenia w dzieciństwie
- przewlekła zła sytuacja życiowa
- ubogie relacje z rówieśnikami
- obniżanie osiągnięć szkolnych
- ostre stresory psychosocjalne (ubóstwo, zmiana miejsca zamieszkania)
CZYNNIKI TRZECIORZĘDOWE
- płeć żeńska (częściej zapadają na depresję i więcej prób samobójczych) / męska (więcej prób samobójczych skutecznych)
Rola nauczyciela:
- Zna kryteria diagnostyczne zaburzeń depresyjnych
- Zna obraz kliniczny depresji u dzieci
- Zgłasza niepokoje psychologowi/pedagogowi, nie czeka na rozwój objawów
Rozmowa z dzieckiem:
- Odzwierciedlenie uczuć: ”Widzę, że od jakiegoś czasu jesteś smutny, przygnębiony, rozdrażniony.”
- Okazanie troski: „Martwię się co się z tobą dzieje”
- Udzielenie wsparcia emocjonalnego i przejęcie odpowiedzialności: „Możesz mi powiedzieć czym się martwisz, a ja będę szukać rozwiązania, by było ci lepiej, byś czuł się lepiej.”
- Oceniamy istniejące ryzyko: „Czy obwiniasz siebie za sytuację? Czy myślałeś, chciałeś sobie coś zrobić? Czy wiesz jak?”
- Skupienie na pozytywach, mocnych stronach, jak wcześniej rozwiązywał problemy: „Znam ciebie długo i wiem że jesteś chłopcem, który…”
- Zawarcie kontraktu „na życie”, umowy pozostania przy życiu do momentu skontaktowania się ze specjalistą „Martwię się o ciebie, bardzo nie chcę, żebyś zrobił sobie krzywdę, bo zależy mi na tobie. Będę działać w twojej sprawie i pomogę tobie. Chcę, żebyśmy zawarli kontrakt, że do jutrzejszego spotkania pozostajesz przy życiu, nie zrobisz sobie nic złego. Choćbyś bardzo źle się czuł i myślał, żeby sobie coś zrobić, poczekaj z tym, wytrzymaj do jutrzejszego spotkania. Ja będę działać, w twojej sprawie, żebyś lepiej się czuł.”
Kontrakt na życie jest krótkoterminowy (na 1 dzień) i jest przedłużany ze spotkania na spotkanie
OCENA RYZYKA PRÓBY SAMOBÓJCZEJ U DZIECKA prowadzi do wyodrębnienia jednego z trzech typów ryzyka:
Nagłe (48h) | Bliskie (dni , tygodnie ) | Długoterminowe (miesiące, lata) | |
kryteria |
|
|
|
interwencja |
|
|
|
Jeśli rodzic bagatelizuje problem, unika działań – informujemy: „Jasiu potrzebuje natychmiastowej profesjonalnej pomocy. Jeśli nie pomogą mi Państwo tego zorganizować, będę musiała w jego sprawie działać sama. Będę zgłaszać sprawę do MOPR, Sądu Rodzinnego w trybie pilnym. Sąd w trybie 24h może przydzielić kuratora, który będzie podejmował decyzje w sprawie Jasia, zaprowadzi Jasia do psychiatry za Państwa”
autor: dr Anna Roszyk
psycholog kliniczny, psychoterapeuta, seksuolog
- Leczenie depresji lekoopornej (esketamina, Spravato)
- Klapsom mówimy „nie”
- # Pure Love – To nie takie proste
- Pregoreksja, czyli anoreksja ciężarnych
- Wpływ stresu psychologicznego na wzrost masy ciała
- Praca z pacjentami doświadczającymi psychoz – szkolenie
- Zespół Jelita Drażliwego – diagnoza i co dalej?