Aktualności

  • Udostępnij:
w

Bezsenność

BezsennośćBezsenność to subiektywne poczucie niezadowalającej ilości lub jakości snu.

W ostatnich latach staje się coraz częstszym problemem. Może dotknąć każdego z nas, dlatego ważnym jest posiadać podstawową wiedzę na jej temat. Bezsenność dzielimy na:

– przygodną – trwającą nie dłużej niż kilka dni, najczęściej związaną ze stresem, pracą zmianową lub zmianą stref czasowych (dalekie podróże samolotem);
– krótkotrwałą – trwającą nie dłużej niż 3 tygodnie, związaną z długotrwałym stresem lub chorobami;
– przewlekłą – trwającą dłużej niż miesiąc, która może być pierwotna lub wtórna.

Bezsenność przygodna i krótkotrwała może powodować zmęczenie oraz senność w ciągu dnia. Bezsenność przewlekła może dawać poważniejsze, długotrwałe skutki. Osoby na nią cierpiące, często doświadczają obniżenia nastroju, motywacji, pogorszenia codziennego funkcjonowania.

Osoby cierpiące na bezsenność (i nie tylko) powinny stosować kilka podstawowych zasad ułatwiających zasypianie i poprawiających jakość snu:

1. kłaść się spać tylko kiedy odczuwamy zmęczenie;
2. jeżeli nie zasypiamy w ciągu 20 min. wstać, wyjść do innego pokoju, wrócić dopiero kiedy ponownie poczujemy senność
3. kłaść się i wstawać o tej samej porze
4. zakończyć używanie komputera, tabletu, ekranu telefonu na 2 godziny przed snem
5. nie jeść, nie oglądać telewizji w łóżku
6. unikać drzemek w ciągu dnia
7. zwiększyć aktywność fizyczną (np. poprzez spacery)
8. ograniczyć spożycie alkoholu (alkohol poprawia zasypianie, natomiast spłyca sen i powoduje wybudzanie w nocy)

Ważnym jest również, abyśmy pamiętali, że zdrowa, dorosła osoba powinna spać około 7-8 godzin na dobę. W trakcie snu możemy się kilkakrotnie wybudzać. Większość z nas nie pamięta tego po obudzeniu, problem staje się to wtedy, kiedy okres wybudzenia trwa zbyt długo.

Leczenie bezsenności zależne jest od jej przyczyny.

Przewlekła bezsenność, która nie jest wywołana innymi chorobami, zazwyczaj zaczyna się od określenia czasu trwania snu oraz nawyków z nim związanych. Często ich zmiana pozwala uzyskać poprawę.
Jeżeli bezsenność jest wynikiem stresów, trudności w budowaniu dobrych relacji z innymi pomocna w jej leczeniu jest psychoterapia.

Leki nasenne wskazane są głównie w leczeniu bezsenności krótkotrwałej. Zbyt długie stosowanie leków nasennym może prowadzić do pogłębienia problemu, jest to związane z ryzykiem uzależnienia od leków nasennych i skutkami ich przewlekłego stosowania- powyżej 2-3 tygodni. Ważne jest, aby takie leczenie konsultować z lekarzem.

Inaczej leczy się bezsenność wtórną, czyli wywołaną innymi chorobami. Wymaga ona konsultacji z lekarzem oraz szczegółowej diagnostyki. Dopiero wtedy lekarz może rozpocząć jej leczenie.
Np: w przypadku depresji pomaga włączenie właściwych leków przeciwdepresyjnych.

Klauzula informacyjna RODO - czytaj

Free WordPress Themes, Free Android Games