Diagnoza neuropsychologiczna

Diagnoza neuropsychologiczna

Diagnoza neuropsychologiczna to szczegółowa diagnoza procesów poznawczych: pamięci, koncentracji uwagi, funkcji językowych, funkcji wzrokowo – przestrzennych oraz stanu emocjonalnego, najczęściej wykonywana u osób z chorobami neurologicznymi takimi jak np. otępienie, stan po udarze, po urazie głowy oraz u osób, które doświadczają pogorszenia funkcjonowania poznawczego. Podczas badania zbierany jest wywiad, wykonywane są testy neuropsychologiczne.

Zakończeniem badania jest omówienie uzyskanych wyników oraz propozycja działań rehabilitacyjnych.

Prosimy o zabranie ze sobą na badanie: dokumentacji medycznej, okularów, aparatu słuchowego itp.

 

Pomoc psychologiczna dla seniorów

Bycie seniorem wiąże się zarówno z mądrością i doświadczeniem jak i z różnorodnymi trudnościami właściwymi dla tego okresu życia. Mogą to być sytuacje kryzysowe np. przejście na emeryturę, choroby, owdowienie, opuszczenie domu przez dzieci oraz trudności emocjonalne np. lęk, depresja. Kolejnym problemem, który pojawia się w tym okresie jest obniżenie sprawności pamięci i innych funkcji poznawczych.

W zależności od indywidualnej sytuacji każdej osoby pomoc psychologiczna dla seniora może przyjąć formę wsparcia w bieżącej sytuacji, psychoterapii, badania pamięci czy treningu funkcji poznawczych (pamięci, koncentracji) usprawniającego codzienne funkcjonowanie danej osoby.

 

Rehabilitacja funkcji poznawczych

Funkcje poznawcze są to procesy przetwarzania informacji. Pozwalają na odbieranie informacji z otoczenia, ich przechowywanie i przekształcanie w celu wyprowadzania ich ponownie do otoczenia w postaci reakcji behawioralnej. Dzielimy je na:

Podstawowe funkcje poznawcze:

  • Pamięć: proces przyswajania, organizowania, zapisywania, przechowywania i wydobywania  potrzebnych nam informacji w dowolnym czasie. Warunkuje poczucie własnej tożsamości i ciągłości naszej historii.
  • Uwaga: odpowiada za selekcjonowanie napływających do nas informacji.
  • Percepcja: integruje informacje otrzymane z narządu wzroku z danymi zawartymi w pamięci, w celu utworzenia reprezentacji obrazu świata.
  • Funkcje wykonawcze (nadzorujące): dzięki którym nasze działanie ma charakter celowy, zaplanowany, kontrolowany, zorganizowany i wybiórczy.

Złożone funkcje poznawcze:

  • • Język: system kodujący znaczenia za pomocą symboli (fonemów, dźwięków) i zasad operowania nimi (składni).
  • • Myślenie: świadomy i kontrolowany proces polegający na przetwarzaniu informacji zawartych w spos­trzeżeniach, wyobrażeniach i słowach ­substytuuje działanie.

Funkcje poznawcze stanowią istotę naszych zachowań oraz naszej tożsamości, ułatwiają nam funkcjonowanie w codzienności (naukę, komunikację, odczuwanie, spostrzeganie, myślenie, rozwiązywanie problemów itp.). Zachodzą w układzie nerwowym, będąc jednym z wymierników jego prawidłowego funkcjonowania. Spadek wydajności funkcji poznawczych może wiązać się ze zmianami patologicznymi (najczęściej w wyniku udarów i urazów mózgu, chorób autoimmunologicznych oraz degeneracyjnych), może również być efektem ogólnego spowolnienia poznawczego związanego z wiekiem. Jednak, rzadko zdarza się całkowita utrata zdolności poznawczej. Zazwyczaj deficyt dotyczy izolowanej funkcji, a często tylko niektórych jej aspektów. Dlatego specjalistyczna rehabilitacja neuropsychologiczna umożliwia kompensowanie ubytków danej funkcji poprzez usprawnianie jej nienaruszonych komponentów. Wiele procesów poznawczych w dużej mierze umyka naszej świadomości, pozostając poza naszą kontrolą. Z tego powodu wiedza na temat mechanizmów związanych z rejestracją, przechowywaniem i wydobywaniem informacji, rozpoznanie atutów naszego funkcjonowania poznawczego oraz regularne i nastawione na świadomy cel ćwiczenia mogą przyczynić się do usprawnienia uszkodzonej funkcji.

 

Trening pamięci

Pamięć to zdolność do kodowania, przechowywania i wydobywania informacji, umożliwia uczenie się , zdobywanie wiedzy i umiejętności. Wraz z wiekiem funkcjonowanie pamięci i innych funkcji poznawczych pogarsza się. Słabiej zapamiętujemy nowe informacje, trudniej jest się skoncentrować, częściej zapominamy o czymś co mamy do zrobienia, gubimy słowa.

Trening pamięci polega na wykonywaniu zadań angażujących różnorodne aspekty pamięci. Podczas wykonywania takich zadań zwiększa się aktywność obszarów mózgu związanych z pamięcią, powstają nowe połączenia miedzy komórkami nerwowymi – neuronami. Dzięki temu procesowi regularne wykonywanie zadań poprawia efektywność pamięci. Trening pamięci jest również polecany osobom z chorobami zaburzającymi pamięć w celu podtrzymywania sprawności zachowanych funkcji poznawczych oraz poprawy codziennego funkcjonowania.

Klauzula informacyjna RODO - czytaj

Free WordPress Themes, Free Android Games